57 χρόνια στον αέρα: Εμπειρογνώμονας αναλύει τα πρώτα στοιχεία για τη συντριβή του τουρκικού C-130

Εξονυχιστικές έρευνες έχουν ξεκινήσει οι τουρκικές Αρχές μετά από την συντριβή τουρκικού C-130 στη Γεωργία, με αναλυτές να έχουν θέσει επί τάπητος όλα τα πιθανά σενάρια –μεταξύ των οποίων και το ενδεχόμενο πλήγματος από πύραυλο ή δολιοφθορά. Στο αεροπορικό δυστύχημα σκοτώθηκαν 20 Τούρκοι στρατιωτικοί, τα ονόματα των οποίων δημοσιοποιήθηκαν το πρωί της Τετάρτης από το υπουργείο Άμυνας.
Τι δείχνουν όμως τα πρώτα στοιχεία για τη συντριβή;
«Η αρχική ανάλυση δείχνει καταστροφική αστοχία δομής εν πτήσει, δηλαδή διαμελισμό του αεροσκάφους ενώ πετούσε κανονικά. Το C-130E, με αριθμό 68-1609, απογειώθηκε από το Ganja International στις 14:15 τοπική ώρα και σταμάτησε να εκπέμπει σήμα περίπου μισή ώρα αργότερα, σε ύψος 24.000 ποδών» λέει στο CNN Greece o Μανούσος Τραχαλάκης, πρόεδρος του Ινστιτούτου Αεροναυτικής Ασφάλειας (AMSI) και Δικαστικός Πραγματογνώμονας Αεροπορικών Ατυχημάτων.
Ο εμπειρογνώμονας, με πολυετή εμπειρία ιπταμένου στην επιχειρησιακή αεροπορία και στη διερεύνηση αεροπορικών ατυχημάτων, μιλά για το τραγικό συμβάν του τουρκικού C-130E Hercules και εξηγεί τι σημαίνει πραγματικά «ασφάλεια πτήσεων» σε στόλους με δεκαετίες υπηρεσίας.
«Τα βίντεο που έχουν δημοσιευθεί έως τώρα, δείχνουν τις πτέρυγες με τους κινητήρες να πέφτουν κάθετα, ενώ η ουρά φαίνεται να έχει αποκοπεί πρώτη. Αυτό εκ πρώτης όψεως υποδηλώνει αστοχία στο δομικό τμήμα του κυρίως κορμού (wing box ή fuselage splice) — σημείο γνωστό για προβλήματα κόπωσης στα παλαιότερα μοντέλα της σειράς Ε, στα μοντέλα της δεκαετίας του ’60» αναφέρει ο ίδιος.
Και συνεχίζει:
«Ένα αεροσκάφος 57 ετών, όσο καλοσυντηρημένο και αν είναι, δύναται να έχει μεταλλική κόπωση που δεν μπορεί πάντα να εντοπιστεί έγκαιρα».
Ο Μανούσος Τραχαλάκης, διευθυντής του Aeronautics & Maritime Safety Institute και Δικαστικός Πραγματογνώμονας Ναυτικών Ατυχημάτων
Ποιοι είναι όμως οι τεχνικοί παράγοντες που συμβάλλουν και πώς θα μπορούσαν να προκαλέσουν μια τέτοια αστοχία;
«Το αεροσκάφος είχε ξεπεράσει τα 57 έτη υπηρεσίας -αρχικά παραδόθηκε στη Βασιλική Αεροπορία της Σαουδικής Αραβίας τη δεκαετία του ’60. Παρότι μεταφέρθηκε στην Τουρκία το 2010, η ηλικία και το ιστορικό λειτουργίας του ενδέχεται να έχουν επιβαρύνει κρίσιμα δομικά σημεία.
Γνωρίζουμε ότι στα C-130E υπήρξαν καταγεγραμμένα προβλήματα ρωγμών στον κεντρικό φορέα πτέρυγας (center wing box), τα οποία οδήγησαν σε καθηλώσεις στόλων διεθνώς. Αν οι επιθεωρήσεις ή οι ενισχύσεις που επιβλήθηκαν από τη Lockheed Martin δεν εφαρμόστηκαν επαρκώς, είναι πιθανό να υπήρξε εσωτερική διάβρωση ή κόπωση υλικού που προκάλεσε τη θραύση» εξηγεί ο κ. Τραχαλάκης.
Εξετάζεται, επίσης, το ενδεχόμενο το αεροσκάφος να είχε υποστεί τροποποίηση, όπως επιμήκυνση (stretch) κάτι που μπορεί να άλλαξε τη δομική ευκαμψία του αεροσκάφους, «ευνοώντας ρωγμές ή αποκόλληση σε περιοχές υψηλής φόρτισης».
«Η αποκόλληση του πίσω τμήματος της ατράκτου που είδαμε στα βίντεο είναι συμβατή με ένα τέτοιο σενάριο. Σίγουρα οι εμπειρογνώμονες επί του πεδίου, θα μπορέσουν γρήγορα να αποκλείσουν ή να επιβεβαιώσουν εξωτερικό χτύπημα ή έκρηξη, οπότε θα πρέπει να αναμένουμε την σχετική τους αναφορά».
Τα επόμενα βήματα της έρευνας
Και ποια είναι τα επόμενα βήματα της έρευνας;
«Η τουρκική αεροπορία έχει ήδη στείλει ομάδα διερεύνησης στο σημείο. Η προτεραιότητα είναι η αναγνώριση των τμημάτων και η ανάλυση μεταλλουργικών δειγμάτων για ενδείξεις κόπωσης ή διάβρωσης» λέει ο κ. Τραχαλάκης, και συμπληρώνει:
«Το βασικό μήνυμα είναι σαφές: οι πτήσεις με υπέργηρα στρατιωτικά αεροσκάφη χωρίς πλήρη εκσυγχρονισμό και ανανέωση δομής εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους. Οι παλαιότερες γενιές C-130, αν και αξιόπιστες, απαιτούν επαναπιστοποίηση και προληπτική αντικατάσταση κρίσιμων στοιχείων πριν συνεχίσουν σε ενεργό υπηρεσία».
Ο ίδιος εξηγεί δε πως η τραγωδία αυτή δεν αφορά μόνο την τουρκική αεροπορία αλλά ολόκληρη τη διεθνή κοινότητα αεροπορικής ασφάλειας.
«Το περιστατικό αυτό αναδεικνύει, με τον πλέον δραματικό τρόπο, ότι η ανανέωση ή ο εκσυγχρονισμός των γερασμένων αεροπορικών στόλων δεν αποτελεί θέμα πολυτέλειας ή επιλογής, αλλά ζήτημα θεμελιώδους αεροπορικής ασφάλειας και διασφάλισης επιχειρησιακής αξιοπιστίας» καταλήγει λέγοντας.
Αυτό το άρθρο δημοσιεύτηκε εδώ!
Με το WordPress Automatic Plugin από την codecanyon
Πλέον στην ιστοσελίδα μας δημοσιεύονται αυτόματα άρθρα μέσω «RSS feeds».
Από όποια σελίδα μας τα προσφέρει!
Δεν φέρουμε καμιά απολύτως ευθύνη για το περιεχόμενο.
Αν πιστεύεται πως αυτό το άρθρο πρέπει να διαγραφεί μην διστάσετε να μας βρείτε στα social media.



