Τολμούν ξανά στο «επιχειρείν» – Υπερτριπλάσιο το άνοιγμα από τα «λουκέτα» το 2022 στο Ηράκλειο – Ηράκλειο



Θετικό είναι το πρόσημο για την επιχειρηματική δραστηριότητα στον νομό Ηρακλείου, με τις νέες επιχειρήσεις να φτάνουν τις 1.600 τους πρώτους 11 μήνες (Ιανουάριος-Νοέμβριος) του 2022. Η διαφορά είναι στις 1.112 επιχειρήσεις, αφού προέκυψαν 488 διαγραφές

Θετικό είναι το πρόσημο για την επιχειρηματική δραστηριότητα στον νομό Ηρακλείου, με τις νέες επιχειρήσεις να φτάνουν τις 1.600 τους πρώτους έντεκα μήνες (Ιανουάριος-Νοέμβριος) του 2022. Η διαφορά είναι στις 1.112 επιχειρήσεις, αφού προέκυψαν 488 διαγραφές. Η επιχειρηματική δραστηριότητα φαίνεται πως συνεχίζει να ελκύει όλο και περισσότερους ανθρώπους, με το παρόν έτος να είναι σαφέστατα καλύτερο από το αντίστοιχο του 2021, όταν οι εγγραφές ήταν 1.204. Σχολιάζοντας την αύξηση των επιχειρήσεων στον νομό Ηρακλείου, φορείς και εκπρόσωποι σωματείων επισημαίνουν πως η αύξηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας πρέπει να συνδυαστεί με πολλές παραμέτρους, όπως είναι η συνταξιοδότηση παλαιών επιχειρηματιών, αλλά και το είδος των επιχειρήσεων, πολλές εκ των οποίων δεν έχουν στοιχεία βιωσιμότητας.

Ειδικότερα, δύο ολόκληρα χρόνια η επιχειρηματική δραστηριότητα δοκιμάστηκε έντονα. Η υγειονομική κρίση δημιούργησε “ασφυξία” σε πολλές επιχειρήσεις, με την κρατική στήριξη να καθίστατο αναγκαία προκειμένου να τονώσει το χαμηλό “ηθικό” των επιχειρήσεων. Από τον Αύγουστο του 2021, οπότε και η κυβέρνηση είχε κάνει σαφές πως η υγειονομική κρίση με τα πρωτόκολλα και τους αυστηρούς περιορισμούς έχει τελειώσει, μια νέα μορφή κρίσης ήρθε να κάνει απτή την παρουσία της, και πιο συγκεκριμένα η πληθωριστική κρίση.

Πληθωρισμός σημαίνει αύξηση των τιμών. Το ζήτημα είναι πως η πληθωριστική κρίση ξεκίνησε από τον ηλεκτρισμό και την ενέργεια και πολύ γρήγορα μεταπήδησε σε βασικά προϊόντα και πρώτες ύλες. Οι επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να αγοράζουν πρώτες ύλες πολύ πιο πάνω από την πρωτύτερη τιμή τους κι έτσι αναπόφευκτα επήλθαν οι ανατιμήσεις παντού…

Το 2022 ήταν ένα έτος απολογισμού και πιο συγκεκριμένα είχε τον χαρακτήρα τού τι σώσαμε από την υγειονομική κρίση, αλλά και του τι είδους επιχειρήσεις θα αντεπεξέλθουν στα σημερινά δεδομένα. Φαίνεται όμως πως, παρά τις δύσκολες συγκυρίες, οι άνθρωποι όχι μόνο δεν αποθαρρύνθηκαν, αλλά εστίασαν στο “επιχειρείν”. Στο πλαίσιο αυτό, το neakriti.gr,  γνωστοποιεί τα στοιχεία των επιχειρήσεων που άνοιξαν και διεγράφησαν τους πρώτους 11 μήνες του 2022, αλλά και το είδος αυτών, με τις εμπορικές επιχειρήσεις, τις επιχειρήσεις μεταποίησης και τις επιχειρήσεις υπηρεσιών να κερδίζουν τους νέους επιχειρηματίες.

Στο εμπόριο

Τους πρώτους 11 μήνες άνοιξαν στον νομό Ηρακλείου 405 εμπορικές επιχειρήσεις, ενώ 175 ήταν οι διαγραφές, με τη διαφορά να είναι σαφέστατα θετική. Πέρυσι, τους πρώτους 11 μήνες 319 επιχειρήσεις εμπορικού χαρακτήρα άνοιξαν και 160 επιχειρήσεις έκλεισαν. Το εμπόριο φαίνεται πως παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη ζωή των Ηρακλειωτών, με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου, κ. Μανόλη Κουμαντάκη, να υποστηρίζει πως η πλειοψηφία των επιχειρήσεων είναι μικρές και οι επιχειρηματίες είναι άνθρωποι που ανέλαβαν την επιχείρηση των γονιών τους.

«Πράγματι καταγράφεται μια θετική κίνηση σε επίπεδο επιχειρηματικής δραστηριότητας στον νομό Ηρακλείου. Πρέπει να επισημανθεί όμως πως τις επιχειρήσεις αυτές τις αναλαμβάνουν νέοι άνθρωποι που οι γονείς τους είναι συνταξιούχοι και πρώην ιδιοκτήτες εμπορικών μαγαζιών και έπειτα κάνουν εγγραφή στο Επιμελητήριο. Ο μεγάλος αυτός αριθμός οφείλεται στις συνταξιοδοτήσεις που έχουν λάβει χώρα. Από εκεί και πέρα, μιλάμε για μικρές επιχειρήσεις που δε βγάζουν μεγάλο πλεόνασμα. Αυτή είναι η κατάσταση. Επίσης, είχαμε δει και στην περίοδο της υγειονομικής κρίσης αύξηση», εξήγησε ο κ. Κουμαντάκης, ενώ συνέχισε τονίζοντας: «Υπάρχουν αρκετοί νέοι που επιθυμούν να μπουν στο χώρο της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Αυτό το βλέπουμε κυρίως στον χώρο της εστίασης, όπου πολλοί επί χρόνια υπάλληλοι του επισιτισμού και της εστίασης φεύγουν και ανοίγουν μια δική τους επιχείρηση εστίασης. Υπάρχει όρεξη. Από εκεί και πέρα, θέλει ιδιαίτερη προσοχή ως προς το εάν αυτές οι επιχειρήσεις θα είναι κερδοφόρες ή όχι. Οι περισσότερες από αυτές δυστυχώς κλείνουν σε μικρό χρονικό διάστημα».

Είναι άξιο αναφοράς πως σε ό,τι αφορά τις εξαγωγικές επιχειρήσεις η κατάσταση παραμένει ακριβώς η ίδια με πέρυσι: δηλαδή, έγιναν δύο εγγραφές και μία διαγραφή.

Στη μεταποίηση

Ραγδαία ανάπτυξη σημειώνει και ο κλάδος της μεταποίησης. Η μεταποίηση ανήκει στον δευτερογενή τομέα της οικονομίας και αφορά την κατεργασία της πρώτης ύλης. Σε σχέση με πέρυσι άνοιξαν 40 περισσότερες επιχειρήσεις, με τον αριθμό να αγγίζει τις 403 τους πρώτους έντεκα μήνες του 2022, ενώ 108 ήταν οι διαγραφές, με τη διαφορά να είναι θετική στις 295 επιχειρήσεις μεταποίησης.

Η “Νέα Κρήτη” έχει επισημάνει κατά καιρούς σε ρεπορτάζ της τη βαρύτητα που πρέπει να δώσουν οι αρμόδιοι φορείς αλλά και επιχειρηματίες του νησιού ώστε ο κλάδος της μεταποίησης να αποδώσει με τον πλέον κερδοφόρο τρόπο. Είναι ένας κλάδος που απασχολεί πολυάριθμο ανθρώπινο δυναμικό και η αύξηση του αριθμού των επιχειρήσεων έμμεσα σημαίνει και αντιμετώπιση του προβλήματος της απασχολησιμότητας.

Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Νομού Ηρακλείου, Μπάμπης Λεκάκης, υποστήριξε πως «υπάρχει μεγάλη προσπάθεια στον κλάδο της μεταποίησης. Είναι ένα απαιτητικό εγχείρημα να ανοίξει κάποιος επιχείρηση μεταποίησης ύστερα από τόσα χρόνια υγειονομικής κρίσης. Ο απολογισμός, ωστόσο, είναι θετικός. Όμως, είναι σημαντικό να δούμε και το μέλλον των επιχειρήσεων. Θεωρώ πως το 2022 δούλεψαν οι επιχειρήσεις καθώς υπήρξε τουρισμός. Ευελπιστώ πως και το 2023 θα είναι θετικό από άποψη επιχειρηματικής δραστηριότητας».

Στις τουριστικές επιχειρήσεις

Αρκετά θετικά κινήθηκαν και οι τουριστικές επιχειρήσεις. Τους πρώτους 11 μήνες πέρυσι άνοιξαν 113 τουριστικές επιχειρήσεις, ενώ έκλεισαν 26. Φέτος, άνοιξαν τους πρώτους 11 μήνες 183 τουριστικές επιχειρήσεις και έκλεισαν μόνο 20, με τη θετική διαφορά να ανέρχεται στις 163 το ίδιο χρονικό διάστημα.

Η αύξηση του αριθμού των επιχειρήσεων και ο περιορισμός των διαγραφών σημαίνει πως οι Ηρακλειώτες αξιοποιούν με τον πλέον έμπρακτο τρόπο το συγκριτικό πλεονέκτημα που έχει η περιφέρεια της Κρήτης σε σχέση με άλλες περιφέρειες, που είναι ο τουρισμός.

Στην εστίαση

Τη μεγαλύτερη ζήτηση παρουσιάζουν από άποψη επιχειρηματικής δραστηριότητας οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, τομέας στον οποίο μεταξύ άλλων ανήκουν οι επιχειρήσεις επισιτισμού και εστίασης. Τους πρώτους 11 μήνες, 606 επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών άνοιξαν και 184 έκλεισαν. Το ίδιο χρονικό διάστημα για το 2021, 407 επιχειρήσεις άνοιξαν και 165 έκλεισαν. Πού εδράζεται όμως η αυξημένη αυτή ζήτηση;

Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Εστίασης και Επισιτισμού του νομού Ηρακλείου, Νίκο Ρηγάκη, οι νεοφερμένοι επιχειρηματίες του κλάδου εστίασης, όπου ανήκουν οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, έχουν την πεποίθηση πως θα βγάλουν εύκολο και γρήγορο κέρδος πουλώντας καφέ. Η πεποίθηση αυτή, ωστόσο, διαφέρει αισθητά από την πραγματικότητα, όπου ο επιχειρηματίας είναι αναγκασμένος να καταβάλλει ένα αξιοσέβαστο χρηματικό ποσό σε προμήθειες και μισθούς.

«Ο κλάδος παρουσιάζει μεγάλη ζήτηση από άποψη επιχειρηματικής δραστηριότητας, καθώς όλοι θεωρούν πως είναι αρκετά εύκολο να ανοίξεις μια καφετέρια. Θεωρούν πως το άνοιγμα μιας καφετέριας έχει χαμηλό κόστος και ο καφές αφήνει μεγάλα περιθώρια κέρδους. Και υπάρχει η πεποίθηση πως με αυτόν τον τρόπο θα εξασφαλιστεί το μέλλον τους. Η πραγματικότητα είναι διαφορετική μόλις ξεκινήσει ο κύκλος εργασιών. Μόλις ξεκινήσει ο κύκλος εργασιών αρχίζουν οι χρεώσεις, οι οποίες είναι μεγάλες. Ο καφές δε δημιουργεί μεγάλο κέρδος, ενώ ο επιχειρηματίας πρέπει να είναι συνεπής τόσο ως προς την προμήθεια πρώτων υλών που χρειάζεται το μαγαζί, όσο και ως προς τις πληρωμές των εργαζομένων. Για να βγάλει τζίρο μια καφετέρια, πρέπει να πουλάει πολλούς καφέδες. Κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό, αφού στον νομό Ηρακλείου τα μαγαζιά είναι αρκετά. Το θέμα, λοιπόν, είναι πως η πραγματικότητα από την αρχική πεποίθηση διαφέρουν», υποστήριξε ο κ. Ρηγάκης.

Από την πλευρά του ο πρώην ταμίας του Συνδέσμου Επαγγελματιών Επισιτισμού και Διασκέδασης Νομού Ηρακλείου, Κωνσταντίνος Σωπασής, υποστήριξε: «Στον χώρο της εστίασης και του επισιτισμού παρατηρούμε ότι γενικά επικρατεί η λέξη “ταύτιση”. Ταυτίζεται κάποιος μ’ ένα φίλο του που έχει ανοίξει μαγαζί εστίασης και κάνει το ίδιο. Το ζήτημα είναι πως οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών απαιτούν πολλά άτομα για να παραχθεί ένα συγκεκριμένο κεφάλαιο. Επίσης, βλέπουμε να υπάρχει ένας μεγάλος ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων που ανοίγουν ένα καφέ. Κάθε γειτονιά έχει και ένα street coffee ή ένα mini coffee».

Οι δύο όψεις του νομίσματος

Από την πλευρά του, ο οικονομολόγος και μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ηρακλείου/Τμήματος Ανατολικής Κρήτης, κ. Γιάννης Νικηφόρος, υποστήριξε πως σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να δούμε την αύξηση των επιχειρήσεων ως μια αποκλειστικά θετική δραστηριότητα. Όπως είπε ο κ. Νικηφόρος, η επιχειρηματικότητα πολλές φορές εμφανίζεται ως ένας τρόπος διεξόδου από την ασταθή αγορά εργασίας. «Το κλίμα είναι καλύτερο. Η κατάσταση έχει σταθεροποιηθεί και υπάρχει μια εδραιωμένη αντίληψη από την κοινωνία να ρισκάρει και να τοποθετηθεί γύρω από μια ιδέα που έχει. Αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος. Υπάρχει, όμως, και μια άλλη όψη, όπου δεν υπάρχουν εναλλακτικές και αναζητάει ο υποψήφιος επενδυτής να βγάλει κέρδος. Επομένως, είναι θετικό το γεγονός ότι αυξάνεται η επιχειρηματική δραστηριότητα των ανθρώπων, αλλά απαιτείται εμβάθυνση ως προς το κίνητρο που έχει κάποιος για να ανοίξει μια επιχείρηση. Ανοίγει μια επιχείρηση καθώς η ιδέα του έχει πολλές πιθανότητες επιτυχίας και κέρδους ή δεν υπάρχουν εναλλακτικές σε επίπεδο απασχόλησης;», είπε ο κ. Νικηφόρος.

Θετικός απολογισμός – Κάθε φέτος… και καλύτερα

Το σύνολο των επιχειρήσεων που άνοιξαν τους πρώτους έντεκα μήνες στον νομό Ηρακλείου είναι 1.600, ενώ πέρυσι το ίδιο διάστημα ήταν 1.204. Οι διαγραφές ήταν 488, ενώ πέρυσι ήταν 451. Και η διαφορά μεταξύ εγγραφών και διαγραφών συνεχίζει να είναι θετική και φέτος, με τον αριθμό να ανέρχεται στις 1.112 επιχειρήσεις.

Αυτό σημαίνει πως ο κόσμος συνεχίζει να βλέπει την επιχειρηματική δραστηριότητα ως έναν τρόπο βιοπορισμού ή αύξησης των κερδών. Η αύξηση των επιχειρήσεων μαρτυράει την πεποίθηση ορισμένων ανθρώπων ότι, “ρίχνοντας” ένα κεφάλαιο στην αγορά, σ’ ένα εύλογο χρονικό διάστημα θα μπορέσουν να το αυξήσουν.

Απέναντι σε αυτήν την πραγματικότητα τοποθετήθηκε ο κ. Λεκάκης, ο οποίος ανέφερε πως πρέπει να υπάρξει ένας διεξοδικός και συστηματικός έλεγχος ως προς το άνοιγμα των επιχειρήσεων.

«Η αλήθεια είναι πως άνοιξαν αρκετές επιχειρήσεις και πρέπει να δούμε τι είδους επιχειρήσεις είναι αυτές. Από πέρυσι έχουν ξεκινήσει προγράμματα έναρξης επιχειρήσεων, όπου οι υποψήφιοι επενδυτές λαμβάνουν ένα ποσό της τάξης των 20.000 ευρώ και μπορούν να ανοίξουν την επιχείρηση που επιθυμούν. Ανοίγουν μια επιχείρηση με αρκετά χαμηλό κόστος, με το μέλλον να είναι μη βιώσιμο, αφού σε πολλές περιπτώσεις η επιχείρηση κλείνει μέσα σ’ ένα-ενάμιση χρόνο. Επίσης, υπάρχουν πάρα πολλές επιχειρήσεις οι οποίες δεν έχουν λειτουργικά έξοδα ή λειτουργούν με ένα ή δύο άτομα. Το ζήτημα είναι να δούμε εάν οι 1.600 επιχειρήσεις που άνοιξαν έχουν στοιχεία βιωσιμότητας και μπορούν να ανταποκριθούν σε δύσκολες συγκυρίες, όπως μία κρίση, και εάν η επιχείρηση μπορεί να προσφέρει συνολικά στην εθνική και περιφερειακή οικονομία. Είναι πολύ διαφορετικό να κλείσει μια επιχείρηση υπηρεσιών με δύο εργαζομένους από μια επιχείρηση μεταποίησης που απασχολεί αρκετό ανθρώπινο δυναμικό», είπε ο κ. Λεκάκης.


[ad_2]
Source link